Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Uchwała Rady Wydziału FAIS UJ

Uchwała nr 17- IV /2012 Rady Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 26 kwietnia 2012 roku

W tym roku kolejna reforma ma wkroczyć do szkół ponadgimnazjalnych. Rada Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ już przed trzema  laty zwracała uwagę na niedoskonałości reformy, a w szczególności treści podstaw programowych dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych w zakresie przedmiotów ścisłych. Ze względu na uwarunkowania czasowe i braki wiedzy absolwentów gimnazjum, zmian w programach liceum nie można już uniknąć. Jest jednak nadal dość czasu, by skorygować najważniejszą wadę reformy, za którą uważamy zmuszanie wszystkich uczniów w wieku 15 - 16 lat do definitywnego wyboru swojej przyszłej ścieżki życiowej poprzez przedwczesną specjalizację. Jest to sprzeczne z formułowanym wielokrotnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej głównym zadaniem liceów, jakim miało być „wyposażenie absolwenta w wiedzę ogólną, stanowiącą podstawę wykształcenia średniego". Tej wiedzy z przedmiotów przyrodniczych nie zastąpi „przyroda", która m.in. z braku wykwalifikowanych nauczycieli będzie nieuchronnie jedynie powierzchownym omówieniem przypadkowo wybranych zagadnień.  Może to drastycznie zmniejszyć w przyszłości liczbę studentów kierunków ścisłych i technicznych, co jest całkowicie sprzeczne z założeniami strategii Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Podobnie, wiedzy humanistycznej nie zastąpią przedmioty typu „historia i społeczeństwo", a pozbawienie wykształcenia humanistycznego młodzieży, wybierającej specjalizację ścisłą i przyrodniczą doprowadzi do  pojawienia się absolwentów o ograniczonych horyzontach.

Postulujemy:

  1. Zniesienie ograniczenia liczby przedmiotów wybieranych przez uczniów w wersji rozszerzonej do maksymalnie czterech. Państwo polskie stać na to, by uczyć w zakresie rozszerzonym tych uczniów, którzy tego chcą. Pozwoli im to (kosztem dodatkowej pracy) odłożyć wybór na później.
  2. Wprowadzenie trzeciej (obok humanistycznej i przyrodniczej) ścieżki w szkole ponadgimnazjalnej: tzw. ścieżki ogólnokształcącej, która w harmonijny i wszechstronny sposób przygotowywałaby tych spośród przyszłych maturzystów, którzy nie chcą za wcześnie wybierać. Pozostaje jeszcze dość czasu, aby taki program przygotować i wdrożyć dla klas drugich i trzecich liceum w roku szkolnym 2013/14.  Deklarujemy chęć pomocy w takim przedsięwzięciu.

 

wersja PDF Uchwały

Data opublikowania: 11.05.2012
Osoba publikująca: Tomasz Kawalec