W grafice komputerowej i metodach obliczeniowych bardzo często potrzebne są metody automatycznego generowania obiektów. Do automatycznego generowania obiektów geometrycznych można wykorzystać tak zwane gramatyki, dostarczające zbiór reguł określających, w jaki sposób można z prostych obiektów graficznych tworzyć bardziej złożone obiekty. W trakcie prezentacji przedstawiona zostanie idea działania różnego rodzaju gramatyk oraz ich przykładowe zastosowania. W szczególności omówiony zostanie sposób automatycznego generowania roślin i budynków wykorzystywany w grafice i w grach komputerowych. Gramatyki grafowe mają również zastosowanie w obliczeniach naukowych. Podczas mojej prezentacji zaprezentuję automatyczną generację siatek obliczeniowych pokrywających topografię terenu Małopolski, nad którym przeprowadzimy symulacje komputerowe rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń.
Wykład został przeprowadzony przez dr hab. Annę Paszyńską z Zakładu Projektowania i Grafiki Komputerowej UJ.
„Bliżej Nauki" to cykl wykładów popularnonaukowych organizowanych na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
https://blizejnauki.fais.uj.edu.pl/